• Eetbuien, Altijd Honger? Zo verhelp je je hongergevoel!

    Posted on November 5, 2012 by in Blog

    Je kent het misschien wel. Het gevoel hebben dat je álles wel kunt eten. Soms heb je van die periodes dat je nooit voldaan bent, je hebt het idee dat je een bodemloze put bent. Je lichaam blijft maar roepen om eten!
    Misschien altijd na het diner, dat je trek hebt in wat zoets, of in de middag tijdens werk, dat je echt even wat wilt snacken. Of ‘s avonds op de bank, dat het kastje met het lekkers maar naar je blijft roepen wanneer je nou weer komt.
    Heel vervelend! Want zo eten we vaak allemaal dingen die we eigenlijk helemaal niet willen eten, en ook nog eens teveel! Grrr, hoe komt dat nou?

    Oorzaken
    Zoals met alles kunnen eetbuien of een aanhoudend hongergevoel verschillende oorzaken hebben. Één ding is vrijwel zeker, je lichaam vraagt om voedingsstoffen wat het nog niet van je heeft gekregen, bijvoorbeeld magnesium of zink. Het probleem is, is dat wij deze vraag verkeerd interpreteren, en deze vertalen in: trek in wat lekkers. Zodoende belanden we met een gevulde koek bij de koffie, een zakje snoep in de auto of een bakje chips op de bank.
    Het gevolg hiervan is, is dat ons lichaam nog steeds niet de benodigde voedingsstoffen heeft gekregen waar het naar op zoek is en hier nog steeds om blijft vragen. Daarnaast heb je nu ook nog eens iets in je lichaam stopt, wat een heleboel energie vraagt om te verwerken. Het resultaat is: nog steeds honger, en ook nog eens moe, omdat we verkeerde vetten en suikers moeten gaan verwerken.

    Maar hoe weten we nou waar ons lichaam om vraagt? Vroeger in de oertijd wisten we dit intuïtief. Helaas zijn we die vaardigheid door onze huidige levensstijl verloren. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar specifieke voedsel cravings en eetbuien in relatie tot voedingstekorten. Uit het onderzoek van dhr. Jenson ‘Deficiencies linked to specific cravings’ kwamen onderstaande verbanden naar voren.

    Wanneer je weer last hebt van die onstilbare zoetbehoefte, of het gevoel hebt dat je ècht wat moet snacken, probeer onderstaande voeding dan uit. Zo geef je je lichaam waar het om vraagt, en verdwijnt die dwangmatige eetbehoefte. Zo heb je de controle over je eten terug, heb je je lichaam ècht gevoed, krijg je energie en een bijbehorend fit en slank lichaam. Ervaar hoe het jou helpt!

    Als je hunkert naar…  Is wat je echt nodig hebt…  En hier zijn gezonde voedingsmiddelen waar het in zit:
    Chocolade Magnesium Ongebrande noten en zaden, peulvruchten, volkoren granen, bananen, appels en vlees
    Snoepgoed Chromium Groenten, eierdooiers, volkoren granen,gevogelte, vlees, fruit
    Vers fruit: in bijna al het fruit zitten A en of B  vitaminen, natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, koper en zink.
    Fosfor Kip, rundvlees, lever, gevogelte, vis, eieren, zuivel, noten, peulvruchten, granen
    Zwavel Eigeel, rode paprika, dierlijk eiwit (vlees), knoflook, ui, kruisbloemige groenten (bv. broccoli, radijs, bloemkool, spruitjes, en boerenkool)
    Tryptofaan Lamsvlees, rozijnen, lever, zoete aardappel, spinazie
    Brood, toast Stikstof Eiwitrijke voeding: vis, vlees, noten, bonen
    Vette snacks, vet voedsel Calcium Broccoli, boerenkool, sperziebonen, peulvruchten, raapstelen, chinese kool, postelein en sesam
    Koffie of thee Fosfor Kip, rundvlees, lever, gevogelte, vis, eieren, noten, peulvruchten
    Zwavel Eigeel, rode paprika, dierlijk eiwit (vlees), knoflook, ui, kruisbloemige groenten (bv. broccoli, radijs, bloemkool, spruitjes, en boerenkool)
    NaCl (zout) Ongeraffineerd zeezout, b.v. keltisch zeezout of Himalaya zout, appel cider azijn (op salade)
    Ijzer (rood) vlees, vis, gevogelte, peulvruchten, zeewier, groene bladgroenten
    Alcohol, drugs Eiwit Vlees, gevogelte, vis, zuivel, noten
    Calcium Broccoli, boerenkool, sperziebonen, peulvruchten, raapstelen, chinese kool, postelein en sesam
    Glutamine Glutamine supplement, vlees, wild, kaas, tarwekiemen en avocado.
    Kalium Aardappelen, linzen, banaan, tomaat, zalm, runderrosbief
    Ijs Ijzer (rood) vlees, vis, gevogelte, peulvruchten, zeewier, groene bladgroenten
    Aangebrand’ voedsel (b.v. eten met lekkere korstjes) Koolstof Vers fruit
    Soda en andere koolzuurhoudende dranken Calcium Broccoli, boerenkool, sperziebonen, peulvruchten, raapstelen, chinese kool, postelein en sesam
    Hartige voedingsmiddelen Chloride Rauwe geitenmelk, ongeraffineerd zeezout, b.v. keltisch zeezout of Himalaya zout
    Zure voedingsmiddelen Magnesium Rauwe noten en zaden, peulvruchten, fruit
    Voorkeur voor vloeistoffen in plaats van vaste stoffen Water Onze trek is vaak gewoon dorst! Drink 8 tot 10 glazen water per dag. Breng eventueel op smaak met citroensap, verse munt of gojibessen
    Voorkeur voor vaste stoffen plaats vloeistoffen Water We herkennen onze dorst niet meer, en raken hierdoor chronisch uitgedroogd. Hierdoor verlies je je dorst. Drink een heel glas water wanneer je trek hebt, en voel of je hierna nog steeds trek hebt.
    Koude dranken Mangaan Walnoten, amandelen, pecannoten, ananas, bosbessen
    Pre-menstrueel hunkeren Zink Rood vlees (vooral orgaanvlees), vis, bladgroenten, wortelgroenten
    Overeten Silicium Noten, zaden, vermijd geraffineerd zetmeel zoals bv. tarwebloem
    Tryptofaan Lever, lamsvlees, rozijnen, zoete aardappel, spinazie
    Tyrosine Vitamine C supplementen, oranje-, groene- en rode groenten en fruit
    Gebrek aan eetlust Vitamine B1 Noten, zaden, bonen, lever en ander orgaanvlees
    Vitamine B3 Tonijn, heilbot, rundvlees, kip, kalkoen, varkensvlees, zaden en peulvruchten
    Mangaan Walnoten, amandelen, pecannoten, ananas, bosbessen
    Chloride Rauwe geitenmelk, ongeraffineerd zeezout, b.v. keltisch zeezout of Himalaya zout
    Tabak Silicium Noten, zaden, vermijd geraffineerd zetmeel zoals bv. tarwebloem
    Tyrosine Vitamine C supplementen, oranje-, groene- en rode groenten en fruit