• Een ècht gezonde lunch die binnen een paar minuten klaar is

    Posted on August 10, 2012 by in Recepten

    Hoe kan je, als je op kantoor bent, een afspraak hebt of gewoon heel weinig tijd hebt toch een gezonde lunch voor jezelf maken?

    Wanneer je drukke dagen hebt kun je soms het gevoel hebben dat je concessie s moet doen wat betreft je voeding. Even een broodje halen bij de pomp, iets uit de automaat trekken op het werk, een pak voorverpakte ontbijtkoeken mee in voor onderweg, noem maar op. Helaas draagt dit allemaal niet bij aan je gezondheid en het lichaam waar je naar op zoek bent.Ècht gezonde lunch

    Wanneer je zo’n dag hebt, weet dat dan dit ook anders kan en hou vast aan onderstaande richtlijnen:

    Waar moet mijn voeding aan voldoen:
    • Het moet me energie geven en niet kosten. Vergelijk maar eens hoe je je voelt na het eten van een salade (fit en energiek) en na het eten van bv broodjes kroket of een stuk taart (klaar voor een middagslaapje en opgeblazen);
    • Het moet me verzadigen. Voeding die je een voldaan gevoel geeft waarbij je lichaam aangeeft dat het genoeg heeft gehad. Wanneer je bv koekjes eet of witte boterhammen kun je het gevoel hebben dat je wel door en door kan blijven eten. Het eten heeft de controle over jou en jij niet over het eten;
    • Het moet bijdragen aan mijn gezondheid, in plaats afbraak er aan doen. Het eten moet ‘Voeding’ zijn en geen ‘Vulling’. Het moet me lichaam voorzien van essentiële voedingsstoffen en niet van ‘lege’ calorieën die niets voor me doen.

    Een gezond recept voor een snelle lunch:

    Boodschappen:
    Wanneer je je boodschappen doet, neem je onderstaande ingrediënten mee voor in je koelkast. Afhankelijk voor het aantal ‘drukke’ dagen die je in het vooruitzicht hebt, stel je het aantal inkopen hierop af.

    Koop:

    • een kant en klare salade uit de koeling. Let er hierbij goed op dat de salade die je kiest alléén sla en groentes bevat, dus niet de maaltijdsalade’s met pasta’s, aardappelen en andere toevoegingen. Je kunt ook een zakje gesneden, gemengde sla nemen.
    • een rijpe avocado (dit kun je voelen doordat de avocado dan een beetje zacht is)
    • (zongedroogde) tomaatjes / olijfjes;
    • buffelmozzarella of gerookte zalm / makreel of fijne vleeswaren (bv flinterdunne kipfilet, rookvlees, rosbief);
    • pompoenpitjes / zonnebloempitjes / hennepzaad.

    Uiteraard zitten niet al bovenstaande ingrediënten in je salade, dit zijn opties om uit te kiezen en in te variëren.

    Bereiding:
    Neem bv. rucolasla, prak hier avocado door, en snij je zongedroogde tomaatjes en zalm er doorheen.

    De avocado en olie van de zongedroogde tomaatjes geven al best wat ‘dressing’, maar als je er behoefte aan hebt kun je naar smaak wat olijfolie en peper en zout toevoegen.

    Hoe meenemen
    Ben je op je werk, er is vaak een koelkast beschikbaar waar je je spulletjes even in kan zetten. Zo hou  je je lunch lekker vers.
    Wanneer je onderweg bent, doe je salade dan in een bakje en neem het mee. Vorkje erbij, en eten maar.

    Binnen een mum van tijd heb je een supergezonde salade die je de rest van de middag energie geeft. En heel belangrijk… nog lekker ook!