arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is eten: een spoedcursusje voedingsleer!
7 september 2020 

Wat is eten: een spoedcursusje voedingsleer!

De invloed van voeding op je lijf

Wist je dat wat je in je mond stopt invloed heeft op hoe je huid er uit ziet en hoe snel je rimpels krijgt? En dat wat je eet, het risico op welvaartziekten zoals diabetes type 2 en dementie significant kan doen toenemen? Of juist afnemen. Het fijne is: jij kiest! Oké, maar wat dan te kiezen? Er wordt tegenwoordig zoveel geroepen over voeding. Wat is nou waar?

Om de juiste keuzes in je voeding te maken heb je kennis nodig. Zodat je zelf kan beredeneren wat goed voor je is. Zo bepaal jij wat je wél op eet, en wat je juist liever laat liggen. Op die manier kun je je voeding bij laten dragen aan gezond, klachtenvrij en stralend ouder worden.

Wat is voeding?

We eten allemaal, elke dag weer. Maar heb je wel eens nagedacht over wat eten eigenlijk is? En waar het uit bestaat? Hoe hetgeen wat je eet zich in je lichaam gedraagt? Wat het voor je doet? Zonder deze kennis kun je niet bepalen of iets helpt om je gezond en fit te houden. Daarom: een spoedcursusje voedingsleer.

Voeding is de basis van energie en bouwstoffen voor je lichaam.

Via je eten en drinken kun je alle stoffen binnen krijgen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Deze stoffen zijn macronutriënten en micronutriënten. Oftewel voedingsstoffen die in grote (macro) of in kleine (micro) mate voorkomen. Verder vinden we ook vocht, vezels en bioactieve stoffen in voeding. Samen spelen deze voedingsstoffen een essentiële rol in al je levensprocessen. De aanmaak van je energie, de opbouw en reparatie van je botten en spieren, je hersenwerking en nog veel meer.

Macronutriënten en micronutriënten

Voeding bestaat uit de volgende componenten:

Macronutriënten
Macronutriënten leveren calorieën. Ze fungeren als bouw- en brandstoffen. Dit zijn:

  • Eiwitten: 4 calorieën per gram
  • Koolhydraten: 4 calorieën per gram
  • Vetten: 9 calorieën per gram
  • Alcohol: 7 calorieën per gram

Micronutriënten
Micronutriënten leveren geen calorieën maar zijn onmisbaar voor al je lichaamsprocessen. Je kunt ze zien als het gereedschap om eiwitten, koolhydraten en vetten überhaupt goed te kunnen gebruiken in je lijf. Ze bestaan uit:

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Sporenelementen

Andere belangrijke stoffen

  • Vocht
  • Vezels
  • Bioactieve stoffen

 

Over de schrijver
Annick Adriaansz is eigenaar van JouwVitaliteitscoach.nl. Ze is specialist op het gebied van gezondheid en preventieve leefstijlgeneeskunde. Als gecertificeerd Orthomoleculair Therapeut, Hormoonbalans coach en Leefstijlcoach / Leefstijltherapeut helpt ze gepassioneerd cliënten het leiderschap over hun eigen gezondheid weer terug te geven. Binnen het bedrijfsleven verzorgt Annick vitaliteitstrainingen, vitaliteitslezingen en vitaliteitsworkshops, schrijft ze gezondheidsartikelen en blogs en doet ze consultancy op het gebied van gezondheidsprojecten.
Reactie plaatsen